Tips för Justering av bromsar på släp och husvagn

Rekommendationer/förutsättningar för att lyckas:
  • Se till att trummorna är fina de får ej vara rostiga, randiga eller ovala.
  • Att bromsbeläggen är väl innötta mot trummorna.
  • Att fjädrarna är bra
  • Att vajrar/stag/backautomatiker går lätt
  • Att packboxarna håller tätt
  • Att hjullagren är hela.

Tips: När dina bromstrummor och backar börjar ha gjort sitt kan vi svarva trummorna och limma backar i överdimension, som sedan radialslipas för att passa direkt mot trummorna utan innötningsperiod, vilket sedan gör det lätt justera bromsarna för att få vagnen genom besiktningen.

Justera enligt nedan:
  • Släpp på vajer/stag så att expander ej ligger på.
  • Montera backar och fjädrar på skölden.
  • Montera lager med nytt fett och packbox i trumman.
  • Montera detta på axeltappen.
  • Justera på justerbult/skruv så att det blir stopp och snurra trumman framåt, obs ej bakåt, släpp sedan på justeringen så att trumman snurrar lätt.
  • Justera vajrar/stag så de är lika mycket justerat.
  • Montera däcken.
  • Sätt spännband mellan vagnen och påskjutshandsken, spänn ihop ¼  av påskjuten det ska börja bromsa lite, obs snurra hjulet framåt. Man justerar på stag/vantskruven för att uppnå detta läge.
  • Dra ihop påskjuten till 2/4, nu skall hjulen vara i låst läge, om inte så släpp på justerbult/skruv på det hjul som bromsar mer.

Till BPW/HAHN AXEL spärra backautomatiken med en 4 mm borr/spik. Den kan sitta kvar till man gör kontroll av backautomatiken.

Kontroll av backautomatik
  • Dra hjulen bakåt – fortsätt att dra ihop påskjuten helt i botten, hjulet skall gå att dra bakåt lite trögt (fjädrar spänns)  om det inte fungerar så är det justerat för hårt på stag/vantskruv.
  • Dra nu i handbromsspaken det ska bli stopp både bakåt och framåt.
  • Ta bort spännband och lås alla muttrar.

Klart!
Lycka till